Maandag 10 december zal naar verwachting voor online winkelen in geheel Europa de drukste dag ooit worden, zo blijkt uit een analyse van Visa Europa. Visa Europa voorspelt dat er op 'Mega Maandag' meer dan 10 miljoen transacties zullen plaatsvinden en dat er door consumenten ruim 565 miljoen euro online zal worden uitgegeven met Visa betaalkaarten, waarvan het merendeel (80%) met een debet betaalkaart.
Bestedingen van 400 duizend euro per minuut
Consumenten zullen gemiddeld bijna 400.000 euro per minuut besteden, waarbij volgens de prognoses de piek van de transacties tussen 21.00 uur en 22.00 uur CET zal liggen.
Het transactie verwerkingsplatform van Visa Europa zal volgens de voorspellingen ongeveer 7.000 transacties per minuut te verwerken krijgen. Consumenten uit geheel Europa zullen dan op zoek zijn naar de meest populaire kerstcadeautjes voor dit jaar, en zullen proberen te profiteren van online koopjes en tegelijkertijd de winkeldrukte rond Kerst te ontlopen.
Stijging van 20%
Dr. Steve Perry, Commercial Director bij Visa Europa: "Wij voorspellen op Mega Maandag dit jaar een stijging van 20% ten opzichte van 2011. De verwachting is dat wij in geheel Europa voor het eerst 10 miljoen online transacties op één dag zullen zullen verwerken. Wij constateren dat steeds meer consumenten zich wenden tot het internet voor hun aankopen. Dit geeft wel aan dat ze vertrouwen hebben in de veiligheid van het gebruik van hun Visa betaalkaarten voor online transacties. Het volume aan transacties dat wij dagelijks verwerken biedt ons, in combinatie met de historische trendgegevens, een uitstekend inzicht in het uitgavenpatroon van de consument."
Zaterdag 22 december
Voor winkelstraten valt de drukste winkeldag vaak twee dagen voor eerste kerstdag. Het weekend van 22-23 december wordt voor consumenten hét moment om nog hun laatste kerstinkopen te doen. Visa Europa voorspelt dat zaterdag 22 december in de winkelstraten van Europa de drukste winkeldag zal zijn.
Visa baseert haar voorspellingen op uitgavengegevens die tot op de minuut worden uitgesplitst, en op de uitgaventrends van kerst vorig jaar. In Europa wordt van elke 7 euro ruim 1 euro uitgegeven met een Visa betaalkaart. Daardoor zijn Visa's gegevens een van de betrouwbaarste indicatoren van de trends in de consumentenuitgaven.
Tips van Visa Europa voor veilig online winkelen
Voor consumenten die willen zorgen dat zij altijd zo goed mogelijk beschermd zijn bij het online winkelen, heeft Visa Europa de volgende tips:
- Gebruik altijd de laatste versie van uw internetbrowser en zorg dat de software van het besturingssysteem van uw computer altijd up-to-date is.
- Winkel alleen bij webwinkels waarvan u weet dat deze gerenommeerd en betrouwbaar zijn en doe in geval van twijfel eerst navraag.
- Controleer of uw kaartgegevens veilig versleuteld worden voordat ze over het internet worden verzonden - controleer altijd of er een gesloten slotje of ongebroken sleuteltje onder aan het venster van uw browser staat afgebeeld, of controleer het adres van de website, dat zou moeten beginnen met https:// en niet met http://
- Houd altijd een overzicht van uw internettransacties bij, met inbegrip van het adres van de website van de winkelier. Veel online winkels sturen hun klanten een e-mail met de gegevens van de kooptransacties - zorg dat u deze opslaat of afdrukt.
- Lees voordat u overgaat tot de aankoop altijd eerst het leverings- en retourbeleid door dat altijd vermeld moet staan op de website van de winkelier. Kunnen onbevredigende artikelen worden geretourneerd? Krijgt u uw geld terug of een creditnota als het artikel een gebrek heeft?
- De website van de winkelier moet altijd informatie bevatten over de levering en de bijbehorende kosten, over de valuta's die worden geaccepteerd en over de belastingen die van toepassing zijn.
- Kijk of er een telefoonnummer of e-mailadres vermeld staat en noteer deze voor het geval u vragen hebt.