MyReportOnline

Schatting over de totale omvang van fraudes bij webshops lopen uiteen van honderd tot enkele honderden miljoenen aan fraude per jaar. Een jaar geleden werd Zalando voor 18,5 miljoen euro slachtoffer van online fraude. Soorten fraudes variëren van misbruik met waardebonnen, niet betalen bij een achteraf betaalmogelijkheid tot producten die geretourneerd worden en waarmee gesjoemeld wordt. Consumentendata leverancier Consumatrix lanceert onder de naam GarantPay een check waarbij webshops klanten kunnen screenen op wanbetaling en tevens wanbetalers kunnen registreren. Het GarantPay register is geregistreerd met een meldingsnummer bij de Autoriteit Persoonsgegevens.


Webshops kunnen gegevens van wanbetalers delen en wanbetalers screenen. Bij andere branches gebeurt dit al geruime tijd, onder andere zorgverzekeraars, banken en telecombedrijven beschikken al langer over dergelijke samenwerkingsverbanden waarbij men informatie uitwisselt over fraudeurs en wanbetalers. Het te starten samenwerkingsverband tussen webshops heeft uiteraard een financieel maar zeker ook een maatschappelijk belang. Het voorkomen dat personen en bedrijven verplichtingen voor het gebruik van goederen of diensten aangaan die zij niet kunnen dragen of niet willen betalen is soms ook zelfbescherming. Bijvoorbeeld mensen die onder curatelen staan kunnen zelf geen bestelling doen maar wel wanneer dit door de bewindvoerder gebeurt. GarantPay wil een registratiesysteem starten van personen en bedrijven die bij minimaal 3 aangesloten webshops een openstaande vordering hebben.

Fraude hoort bij de webshop business'
Het verschil tussen wanbetaling en fraude is niet altijd even duidelijk. Maar een ding staat vast "fraude hoort bij de webshop business wordt wel eens gezegd" Maar het is natuurlijk absurd dat veel webshops frauderende klanten moeten accepteren omdat er geenof nauwelijks mogelijkheden zijn om een screening te doen op online fraude. Voor een branche die dit jaar de grens van 18 miljard omzet zal naderen is het verontrustend dat het antwoordt hierop uitblijft. 


Volgens Luke Liplijn directeur van databedrijf Consumatrix is er niet echt een oplossing op dit moment. "De Politie heeft een poosje geleden de website mijnpolitie.nl gelanceerd zodat kopers online handmatig gecheckt kunnen worden, maar dit blijkt onvoldoende effectief. Handmatig een check doen wanneer je duizenden orders per dag moet verwerken is geen optie en op mijnpolitie.nl is maar een klein percentage van de fraudeurs te vinden. De grootste groep online fraudeurs detecteer je hier niet mee en heeft een geringe pakkans, dit werkt georganiseerde misdaad in de hand." Aldus Luke Liplijn.

Privacy
Consumatrix heeft inmiddels een melding gedaan bij de Autoriteit Persoonsgegevens. De protocollen waarin deze gegevensverwerking is uitgeschreven streeft naar objectieve registratie en houdt o.a. rekening met de bewaartermijnen van persoonsgegevens. Er moet ook een geschillencommissie komen die bij eventuele vragen van betrokkenen hoor en wederhoor kan bieden daarnaast kunnen consumenten gegevens over eigenregistratie(s) opvragen.


Binnenland & Buitenland